Massører solgte klippekort da de ikke fikk holde åpent – nå kommer momssmellen!

Under pandemien virket det som om politikerne hadde fokus på at flest mulig bedrifter skulle overleve! NMF-medlem Alf Endal har over mange år med hardt arbeid bygd opp en solid bedrift som tilbyr helserettet massasjeterapi. Gjennom bedriften Oslo Massasje har han ikke bare sørget for å bidra til god folkehelse, men har også sysselsatt mange massører og massasjeterapeuter. Da han som mange andre måtte stenge ned bedriften 12. mars i fjor, fortsatte de å selge gavekort for å få inntekter. Over nyttår innførte myndighetene moms på massasje, og Oslo Massasje ble kjent med at virksomheten måtte beregne utgående merverdiavgift på allerede solgte klippekort helt tilbake til 2016. For bedriften innebærer lovendringen at virksomheten får en momsregningen på solgte klippekort for flere millioner kroner!

Det er dessverre flere bedrifter i NMF som har blitt rammet. Lovendringen har blitt omtalt som en hastesak med et lite gjennomtenkt regelverk og mangel på konsekvensutredning!

Ingen av kompensasjons- lønns- og støtteordningene kan kompensere for at Oslo Massasje får momsregningen for klippekort solgt de siste 5 årene!

Les hele saken i E24: