Hvordan jobber en massør?

Massøren vil ved første møte, i samarbeid med deg, skrive en pasientjournal. Det er viktig at du opplyser om eventuelle sykdommer, skader eller inngrep som kan være relevante, eventuelle symptomer du ønsker hjelp for og ditt ønske for behandlingen. Massøren kan gjøre en holdningsvurdering og teste for spent muskulatur.

Massøren kan behandle plager som har sin årsak i muskelspenninger, samt bidra til generell avspenning og velvære. En klassisk massør kan tilpasse behandlingen slik at massasjen etter ønske og behov, kan virke avspennende og behagelig eller orientert mot å behandle muskelplager.

Velvære og avspenning

Når ønsket for behandlingen er velvære og avspenning, bruker massøren en kombinasjon av overflatiske og dyptvirkende teknikker, men holder seg hele tiden innenfor det som pasienten opplever som behagelig. Lette strøk, som benyttes mye i avspenningsmassasje, stimulerer velvære-senteret i hjernen (anterior cingulate cortex, ACC). Dette senteret regulerer mange autonome funksjoner, som utskillelse av dopamin, hjerteslagfrekvens og blodtrykk. Videre kan slik massasje bidra til å dempe aktiviteten i det sympatiske nervesystemet, med andre ord dempe stress. Man vil ofte føle seg avslappet og revitalisert både fysisk og psykisk etter en slik massasje.

Behandling av muskelplager

Ved muskelplager eller dysfunksjon, vil massøren arbeide mer punktspesifikt og dypere i vevet. Man kan oppleve ømhet eller sårhet i anspent muskulatur. Årsaken er at det i området der vevet er for tett, oppstår en lokal iskemi, eller oksygenmangel, på grunn av redusert blodsirkulasjon. Samtidig vil det bli en mangel på næringsstoffer til cellene og en opphopning av avfallsstoffer. Når massøren bearbeider muskulaturen slik at disse spenningene slipper taket, normaliseres funksjonen i dette området og ømheten avtar. Selv om denne type behandling kan oppleves som mindre behagelig enn avspenningsmassasje, skal massøren til enhver tid forholde seg til og respektere pasientens individuelle smertegrense.  I mange tilfeller kan pasienten oppleve ømhet i den bearbeidede muskulaturen like etter behandling, men dette vil avta. Spenningene vil begynne å løse seg opp og ømheten vil forsvinne parallelt med at blodsirkulasjonen får komme til i området som har vært anspent.

Fem klassiske grep

For å løse opp i spenninger, bruker en klassisk massør «de fem klassiske grep»: effleurage (strykninger), petrissage (knaing), vibrasjon, friksjon og tapotement (hakninger). Massøren kan benytte passive og aktiv-passive bevegelser i kombinasjon med massasjeteknikkene. Behandlingen skal oppleves gjennomgående behagelig, men med noe sårere områder der det måtte sitte muskelspenninger.

Velg en godkjent massør/massasjeterapeut

Norges Massasjeforbund kvalitetssikrer skoler, utdanning og medlemmer, slik at du er sikret kvalitet og seriøsitet under behandlingen. Benytt vår “Finn en massør/massasjeterapeut” funksjon for å finne en seriøs behandler i ditt nærmiljø.