Emil Levent

Kun 4 timers flyreise unna Sandefjord, ligger Tyrkia. Her nyter mange solen, varmen, maten og ikke minst servicen fra den hyggelige befolkningen langs kysten sør i landet. Men i Sandefjord behøver ikke byens innbyggere å reise helt til Tyrkia for ekte tyrkisk massasje og velvære. Det går nemlig gjetord om «Emil på Tittin`s» i byen. En fantastisk dyktig massør som kombinerer det beste fra to verdener.

Fra Istanbul til Sandefjord – Emil kombinerer tyrkisk og klassisk massasje

Sandefjording på 18. året

Emil Levent er 42 år, gift med Cathrine og de har tre barn sammen. Han er en av massasjeforbundets mange medlemmer, og en av dem som også har en kombinert utdanningsmessig bakgrunn. Emil har heldigvis gjort Sandefjording av seg, på 18. året nå. Han jobber på Tittin`s velvære i Sandefjord, Vestfolds største velværesenter som flere ganger har blitt kåret til en av landets 5 beste!

Tyrkisk ungdomsmester i bryting

Emil vokste opp i Tyrkias hovedstad Istanbul. Han var tyrkisk ungdomsmester i bryting, og opplevde der mange som skadet seg under trening og konkurranser. Han bestemte seg derfor å utdanne seg til massør, og jobbet en stund som idrettsmassør i treningslokaler og med idrettsfolk som kunder. Fordi faren døde tidlig måtte han ut i jobb og hjelpe til med å forsørge familien allerede som 16 åring.

Jobbet med massasje i Hamam

På den tiden var det ikke vanlig med massasjesentre eller velværesentre i Tyrkia, men massørene jobbet heller på tyrkiske bad, såkalte Hamamer. I Tyrkia er massasje og berøring en viktig del av hverdagen og benyttes overalt hvor mennesker samles; frisør, for- hudpleiesalonger, skoler og så videre. Etter hvert flyttet Emil til Side, en kjent ferieby langs solkysten sør i landet. Her jobbet han som massør i et hamam i 4 år. I 1997 møtte han sin norske kone Cathrine og etter et års tid i Tyrkia, bestemte ekteparet seg for å flytte til Norge for at Emil skulle lære seg norsk.

Populær massør

Etter en kort stund i Norge, bestemte Emil seg for å satse på massasje. Han startet med å tilby de ulike velværesenterne en prøvetime for å vise hva han kunne. Han fikk kjapt napp hos Tittin`s Velvære og har blitt der siden.

Emils lister er fulle av kunder som ønsker seg hans dyktige og helt spesielle behandling. Han er en empatisk, faglig dyktig og ikke minst en god massør som vet å hente ut det beste fra vanlig klassisk massasje og blande det med egenlærte tyrkiske teknikker. I tillegg tilbyr han kopping, øre- akupunktur og LPG-figurforming. Kundekretsen hans er kvinner og menn i alle aldre, med hovedvekt på kontorarbeidere, syklister og idrettsfolk.

Drømmer om å etablere en folkelig hamam

Han brenner virkelig for faget og er flink til å hente inspirasjon og ny kunnskap om massasje både på reiser og her hjemme. En av visjonene for fremtiden er å kunne etablere et «folkelig hamam», hvor terskelen for å oppsøke et slikt sted blir mindre ved å ha fokus på dyktige behandlere, og kanskje litt mindre luksus og med overkommelige priser. Han ønsker også å videreutvikle ideen med en «hamam-skole», slik at massører kan bli gode hamam-terapeuter.
Emil er opptatt av å ikke «jobbe seg lei», og for å variere arbeidsdagene jobber han to dager i uka som personlig trener. Han tar også oppdrag som fotballdommer og brytetrener.

Ønsker å øke kvaliteten på massører og massasjeterapeuter

Som medlem av Norges Massasjeforbund, så ser han nytteverdien av å øke kvaliteten og seriøsiteten på massører og massasjeterapeuter. Han ser også verdien for spa- og velværesenterne å knytte til seg faglig godkjente utøvere av massasje. Emil mener massasje slett ikke er en luksusgreie, men faktisk noe enhver burde unne seg i en hektisk hverdag. Han skulle ønske at folk flest ble flinkere til å forebygge stressplager og smerter ved å ta massasje, og ikke bare først når man har vondt eller er på ferie. Hans oppfordring er å se på massasje som fysisk og mentalt vedlikehold i en hektisk og stresset hverdag!